آموزش برنامه نویسی به کودکان

بایگانی

زبان برنامه نویسی مخصوص کودکان KPL

شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۳۰ ب.ظ

این آرزوی هر پدر و مادری است که ببنینند بچه هایشان علاوه بر بازی، اقدام به برنامه نویسی با کامپیوتر هم میکنند اما به علت مشکل بودن اکثر زبانهای برنامه نویسی و گستردگی قوانین و دستورات، کمتر کسی در سنین نوجوانی به این پدیده روی می آورد و معمولا بازی کردن را که اجرای یکسری کارهای ساده و تکراری اما سرگرم کننده است ترجیح میدهند. 
در این مطلب آرزوی دیرینه دنیای امروزی پدر و مادرها را به واقعیت نزدیکتر میکند و با معرفی یک زبان جدید برنامه نویسی این امکان را میدهد تا نوجوانان را با آن آشنا کرده و این امکان را برایشان فراهم کنید که بتوانند این زبان را یاد گرفته و با آن برنامه نویسی کنند. زبان فوق رایگان بوده و به سادگی از اینترنت قابل دانلود و نصب روی کامپیوتر است. اما این زبان جدید چیست؟
حال سئوال اینجاست که چه کسی میتواند این زبان را یاد بگیرد. باید بگویم که هر کس در هر سنی که بتواند انگلیسی بخواند و با کامپیوتر کار کند و علاقه ای به فراگیری یک زبان برنامه نویسی کامپیوتری داشته باشد، قادر است زبان KPL را یاد بگیرد. البته کمی ریاضی و توان تایپ هم چاشنی قضیه است. در این بین نوجوانان، پدر و مادرها و البته معلمین محترم از اولویت برخوردارند.
وقتی اولین بار با کامیوتر آشنا شدم در دانشگاه بود. زمان برمیگردد به سالهای ۱۳۵۶ شمسی و کامپیوتر مین فریم PDP۱۱ دانشگاه که در سن نوجوانی و ۱۷ سالگی بدان پا گذاشتم. زبان فرترن و برنامه نویسی روی کارتهای پانچ. تاریخ این خاطره به زمانی باز میگردد که هنوز کامپیوتر شخصی و آنچه امروزه در اختیار نوجوانان است فراهم نبود. گذشت سریع حدود ۳۰ سال از این خاطره، امکانات زیادی را در اختیار علاقمندان نوجوان قرار داده است به نحویکه زبانهای زیادی روی انواع کامپیوترها در کنج اتاق هر خانه یا مدرسه ای قابل دسترسی است. خود من الان با چند زبان برنامه نویسی مانند اسمبلی، سی، سی پلاس پلاس، جاوا بیسیک،... برنامه نویسی کرده و سروکله میزنم اما تمام این زبانها با وجود تمام قابلیتها و امکاناتی که دارند بعنوان سد بزرگی پیش روی افراد کم سن و تازه کار قرار میگیرند و آنها را در فراگیری و بکارگیری زبان برنامه نویسی مایوس میسازند. در عوض زبانهایی که به سمت استفاده از ابزار بجای فراگیری دستورات حرکت میکنند شانس بیشتری برای موفقیت در این مقوله و جا افتادن بعنوان یک زبان مخصوص کودکان دارند. یکی از این زبانهای جدید که مجانی است بنام KPL و یا Kids Programming Language معرفی شده است. این زبان، فراگیری برنامه نویسی کامپیوتر را برای کودکان ساده میکند. KPL با ساده سازی ساختن بازیهای کامپیوتری و صوت و گرافیک، برای نوجوانان محیطی سرگرم کننده را پیش روی آنها قرار میدهد. هرچند این زبان فقط مخصوص ساخت بازی نیست اما با تمرکز بر روی آن توانسته جوانان را بخود جلب کند.
این زبان الگویی ساده و قابل فهم از زبان بیسیک است که شکل آن از یک زبان خطی سریال به یک زبان ساختاری تبدیل شده است. KPL این امکان را به جوانان میدهد تا در اسرع وقت بتوانند نتیجه برنامه های نوشته خود را ببینند و در عین حال با مفاهیم برنامه نویسی هم آشنا شوند.
اگر تخصصی در برنامه نویسی دارید باید بگویم که زبان KPL چیزی مانند زبان ویژوال بیسیک است که از عناصر زبان سی شارپ نیز سود میجوید. اگر هر کس فقط یک برنامه KPL را یاد بگیرد ایده خوبی خواهد داشت تا با ابزار IDE (محیط برنامه نویسی گرافیکی) این زبان بخوبی کار کند که محیطی گرافیکی برای برنامه نویسی است.
در اینجا لازم است به پدر و مادرهای محترم یادآوری کنم که برنامه نویسی کامپیوتر نوعی ورزش فکری محسوب میشود و همانقدر که شما خواهان انجام امور فیزیکی مناسب از طرف فرزندانتان هستید باید به فکر ورزش مغزی آنها هم باشید.
با فراگیری KPL در واقع لاجیک کامپیوتر هم آموزش داده میشود. باید بدانید که کامپیوتر بهترین دنبال کننده دستورات است و برنامه کامپیوتر هم چیزی جز یکسری دستورات نیست که به کامپیوتر داده میشود. تنها کاری که شما باید انجام دهید آنست که در این دستورات به کامپیوتر بگویید چه کاری انجام دهد و اینکار را به نحوی انجام دهید که مطابق لاجیک کامپیوتر باشد. با فراگیری KPL یاد میگیرید که این کار را چگونه انجام دهید.
جالب است بدانید که نه تنها دانش آموزان به فراگیری این زبان میپردازند بلکه معلمان و پدر و مادرها هم اقدام به یادگیری KPL میکنند و سپس در وب سایت مربوطه نسبت به تبادل اطلاعات و اندوخته های خود با بچه ها اقدام میکنند. شاید جای شما و دانش آموزتان در این میان خالی باشد. با پیگیری این مطلب و دیدار از سایت این زبان جدید شما هم میتوانید امکان مناسب قکری را برای نوجوانتان فراهم آورید.
چون زبان KPL جدید است هنوز کتابی مدون برای آموزش آن به بازار نیامده است. پس شاید بهترین راه یادگیری آن، دانلود یک نمونه توضیح ساده آن از اینترنت، به همراه نصب و اجرای KPL در کامپیوتر است. اگر کامپیوتر و ویندوز دارید بهترین کار آنست که این برنامه را در اختیار نوجوان خود قرار دهید.

منبع: ویستا نیوز

معرفی

نظرات  (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی