آموزش برنامه نویسی به کودکان

بایگانی

بنام خدا

بازی های کامپیوتری این روزها همه گیر شده اند و بچه ها زمان زیادی را صرف آن ها می کنند؛  اولی غلب پدر و مادر ها با استفاده زیاده از حد از بازی های کامپیوتری توسط فرزندشان مشکل دارند چون بسیارای ازاین بازی ها، از نظر آموزشی ضعیف هستند و به مهارتهای کودکان چیزی اضافه نمی کنند. اما اگر بچه ها خودشان برنامه نویسی یاد بگیرند و بازی درست کنند، مسئله فرق خواهد داشت!

والدین پیشرو می خواهند بچه ها را به سمت انتخاب شغلهای خوب آینده هدایت کنند ، پس می تواننداز علاقه بچه ها به کامپیوتر استفاده کنند و به کودکان مهارت برنامه نویسی را یاد بدهند، اما سوال این است که چرا و چگونه؟

اگر سال ۲۰۱۳ را “سال برنامه نویسان” بنامیم خیلی اغراق نکرده ایم چرا که در این سال برنامه نویسی به عنوان “پر درآمدترین شغل دنیا” انتخاب شده است.

به نظر می رسد که در آینده ای نه چندان دور بسیاری از کارها بیش از پیش توسط کامپیوترها صورت گیرد و نقش کارمندان به حداقل برسد. بنابراین چنانچه بخواهیم آینده شغلی روشنی برای فرزندان خود ترسیم کنیم می بایست نه تنها آن ها را با مبانی کامپیوتر و اینترنت آشنا سازیم بلکه به ایشان یاد دهیم که با زبان خود این ابزار با آن صحبت کنند. این کار در هدایت کودکان و انتخاب شغل دانش آموزان در آینده نقش موثری خواهد داشت.

فراگیری برنامه نویسی همواره برای بزرگسالان کار دشواری بوده است و این قضیه برای افراد کم سن و سال مصداق بیشتری پیدا می کند اما این در حالی است که پس از طراحی زبانی به نام “اسکرچ” در دانشگاه ام آی تی امریکا، فراگیری اصول برنامه نویسی برای کودکان ۸ الی ۱۶ سال و حتی بزرگسالانی که هیچ گونه تجربه برنامه نویسی نداشته اند انقلابی به پا کرد.

زبان اسکرچ در محیطی کاملا بصری و حتی بدون نوشتن یک خط از کد اصول برنامه نویسی را به کودکان آموزش داده و ایشان می توانند با استفاده از دستورات این زبان اقدام به ساخت بازی، انیمیشن، داستان سرایی و بسیاری پروژه های خلاقانه دیگر نمایند.

 دیگری که امروزه به کرات دیده می شود، وابستگی بیش از حد کودکان به بازی های کامپیوتری است. در واقع این وابستگی چنانچه هدفمند نباشد می تواند کودک را به فردی مصرف کننده، غیر خلاق و تک بعدی مبدل سازد. نیاز است تا کودکان از همین سنین ابتدایی خلاقیت خود را شکوفا سازند و مسئولیت پروژه های کوچکی همچون یک برنامه ساده اسکرچ (Scratch) را به عهده گیرند تا در سنین بزرگسالی بتوانند یک شرکت را رهبری کنند، تشکیل خانواده دهند و تاثیر مثبتی در جامعه خود به جای بگذارند.

منبع: کودک سیتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی