آموزش برنامه نویسی به کودکان

بایگانی

آموزش زبان برنامه نویسی به کودکان

جمعه, ۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۳۸ ب.ظ

بنام خدا

در سال های گذشته زبان های برنامه نویسی مختلفی طراحی و پیاده سازی شده اند، در ابتدا زبان های برنامه نویسی که نزدیک به زبان ماشین یا همون صفر و یک بودند مطرح شدند و مورد استفاده قرار گرفتند، کم کم با پیشرفته تر شدن تکنیک های برنامه نویسی سعی شد زبان های سطح بالاتری هم طراحی بشه تا امروز که خیلی از زبان های برنامه نویسی نزدیک به زبان عامیانه (انگلیسی) هستند.

اما برنامه نویسی برای کودکان بایستی دارای ویژگی های خاصی باشه که در ادامه مبحث به اون ها اشاره خواهیم کرد. از اونجایی که ضرورت یادگیری زبان های برنامه نویسی برکسی پوشیده نیست باید بگم که در جدیدترین تحقیقات به عمل اومده برنامه نویسی مفهومی بهترین روش یادگیری برنامه نویسی شناخته شده اند.

در واقع در این روش ها کودک یا افرادی که تا کنون برنامه نویسی نکردند با استفاده از یک سری مفاهیم و قرار دادن اون ها در کنار هم تلاش می کنند تا بتونن برنامه های مد نظر خودشون رو تولید کنند. در اصل این برنامه ها در دنیای واقعی کاربرد آنچنانی ندارند اما برای آشنایی افراد با مفاهیم برنامه نویسی بسیار کاربردی هستند.

در حال حاضر زبان های برنامه نویسی زیادی جهت استفاده کودکان تولید و به بازار عرضه شده اند، هدف اکثر این زبان ها آشنایی کلی کودکان با مفاهیم کد نویسی بوده است. به عنوان مثال می توانیم به زبان های برنامه نویسی از قبیل: Logo ، Scratch ، Alice :..۹ Etoys ، Basic-256 و … نام برد. این زبان های برنامه نویسی هر کدام با یک هدف مشترک یعنی آموزش ساده و روان مفاهیم برنامه نویسی پا به عرضه محصولات دیجیتالی گذاشته اند. اشتراک گذاری سورس کدهای ایجاد شده توسط کاربران هم یکی از مزیت های بالای این زبان های برنامه نویسی است.

اما برای شروع و پس از بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدم که Scratch ساده تر، مفیدتر و قابل فهم تر است. لذا بر همین اساس کمی بیشتر با این زبان برنامه نویسی آشنا خواهیم شد.

تاریخچه Scratch:

زبان برنامه نویسی Scratch اولین بار در اوایل سال ۲۰۰۷ پدیدار شد. با وجود عمر کوتاه آن، این زبان توانسته است طرفداران بسیاری پیدا کند. scratch به زبان های زیادی ترجمه شده است. در حال حاضر این زبان در مدارس بسیاری در سرتاسر جهان به عنوان اولین زبان برنامه نویسی تدریس می گردد. این زبان برنامه نویسی با استفاده از علائم ساده و قابل فهم کاربر را به سمت تولید نرم افزارهای ساده اما کاربردی سوق می دهد.

شعار Scratch:

تخیل کن – برنامه بنویس – به اشتراک بگذار این شعار سه قسمتی ساده همه چیزی است که یک برنامه نویس یا بهتر بگم یه خالق برنامه در ذهن خودش داره، در واقع یک برنامه نویس ابتدا دارای قوه تخیل بالایی است، او همیشه تلاش می کند تا خوب فکر کند و بهترین ایده ها را جمع آوری کند، در مرحله دوم بایستی یک برنامه نویس خوب با استفاده از یک ابزار مناسب شروع به کد نویسی کند و ایده خود را عملی سازد. این مرحله که در شعار مرحله دوم یا میانی است بخش مهم و موضوع اصلی زبان های برنامه نویسی است. در انتها هم بهترین کار برای ارتباط با جامعه اطراف اشتراک گذاری پروژه هاست.

منبع: وب سایت شخصی محسن سمسارپور

نظرات  (۲)

  • محمد رستمی
  • سلام
    گروه دانش آزاد و سکان آکادمی در کرج و تهران آموزش های برنامه نویسی رو شروع کرده. از علاقه مندان دعوت میکنم تا با ما در ارتباط باشند.
  • محسن سمسارپور
  • سپاس از شما بابت ذکر منبع ...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی