آموزش برنامه نویسی به کودکان

بایگانی

بنام خدا

نقش بنیادی و اساسی کامپیوترها در زندگی امروزه انسان ها، همه اقشار، گروه های شغلی و رده های سنی را تحت تاثیر قرار داده است و عملا هیچ کس، بدون استفاده از این ابزارها، امکان تعامل، برقراری ارتباط و پیشرفت را ندارد. قطعا در این میان، کودکان و نوجوانان یکی از رده های سنی هستند که زندگی آن ها، بیشترین وابستگی را به کامپیوترها و مهارت استفاده از آن ها دارد. چرا که موفقیت تحصیلی و شغلی نوجوانان و کودکان امروزی، کاملا منوط به برخورداری از مهارت و تخصص در کاربری کامپیوتر است.

مهارت کار با کامپیوتر و استفاده از آن برای اهداف مختلف، موضوعی بسیار همگانی است. اما در این میان، بسیاری از موقعیت های شغلی و تحصیلی هستند، که عملا نیازمند داشتن مهارت، سابقه و استعداد در زمینه برنامه نویسی و مفاهیم دیگر علوم کامپیوتر هستند. به عنوان مثال، عملا بسیاری از ابزارهایی که در رشته های مختلف فنی-مهندسی و علوم پایه، چه در محیط آکادمیک و چه در محیط کار کاربرد دارند، تا حدود زیادی، با این فرض ساخته شده اند که فرد استفاده کننده، تا حدودی با موضوع برنامه سازی کامپیوتری و طرز تفکر یک دانشمند علوم کامپیوتر، آشناست.

از نظر آموزشی، یاد گرفتن برنامه نویسی برای یک کودک یا نوجوان، باعث ایجاد تصویری منطقی تر از فرایند کار کامپیوترها می شود؛ به نحوی که دیگر در هنگام تفکر در مورد یک سیستم کامپیوتری، یک شبکه و یا یک نرم افزار، به دید یک فرایند علّی و کاملا منطقی آن را بررسی می کنند و تصوری غیر واقعی و جادوگرانه از این سیستم ها در ذهن شان ایجاد نمی شود. ضمن این که، آموزش برنامه نویسی و رویکردهای برنامه سازی، در کنار ایجاد یک تفکر منطقی و مسلط تر، شامل آموزش و تقویت سایر مهارت ها، از جمله ریاضیات و منطق نیز می شود، و نسبت به رویکردهای سنتی، ماندگاری بیشتری را در ذهن دانش آموزان و دانشجویان ایجاد می نماید.

مهارت برنامه نویسی، مانند هر مهارت ریاضی و محاسباتی دیگر، غالبا بر دو موضوع استوار است: استعداد و تمرین. اما متأسفانه به دلیل فراهم نشدن امکانات و شرایط آموزشی برای کودکان و نوجوانان، معمولا استعداد برنامه نویسی این افراد به شکل مناسبی ظهور و بروز پیدا نمی کند و در نتیجه، تا زمانی که در دانشگاه و یا سنین بالاتر فرصتی پیش نیامده باشد، این استعدادهای ناب، مغفول می مانند و زمینه رشد آن ها، فراهم نمی شود.

اما خوشبختانه، امروزه با گسترش دنیای فناوری و توسعه سیستم های آموزش آنلاین و سایر رویکردهای آموزش نوین، ابزارها و فرصت های متنوعی برای آموزش برنامه‌ نویسی به کودکان و نوجوانان، ایجاد شده است. در این مقاله، از میان ابزارها و زبان های برنامه نویسی مورد استفاده برای این منظور چند مورد را انتخاب کرده ایم و مرور کوتاهی بر روی آن ها، خواهیم داشت.

برای مشاهده متن کامل مطلب فوق اینجا را کلیک کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی